ColumnsDe Wereld & IkSector

Kat Mik en kip van de DekaMarkt

Eens in de zoveel tijd eet ik kip met mijn kat Mik. Dan haal ik bij de supermarkt wat kippenpoten die we gezellig samen soldaat maken. Mijn super is DekaMarkt en tot mijn stomme verbazing bestaat het het concern om gewoon schijt te hebben aan de toegenomen zorgen rond de plasticsoep.

DekaMarkt maakt deel uit van Detailresult Groep N.V. Daartoe behoren ook de winkels van Dirk van den Broek. Nu is er in elke supermarkt een overdaad aan onnodig plastic te vinden, maar zo bont als de DekaMarkt het maakt met de kippenpoten van Mik en mij kom je het niet zo vaak tegen. Alle aandacht om mensen en bedrijven bewust te laten worden van de noodzaak om iets te doen tegen de grote hoeveelheden plastic in onze wereld lijkt totaal voorbij te gaan aan Detailresult. Vreemd, want zelfs producenten van plasticverpakkingen vinden dat het allemaal wel een beetje minder kan en beloven, weliswaar onder druk van de publieke opinie, beterschap.

Ook een paar grote concerns hebben beterschap beloofd. Coca-Cola gaat recyclen en ook McDonald’s gaat weer eens wat duurzaams doen. Unilever heeft al eerder de hoge ambities uitgesproken om duurzaam te worden. Dat kost een flinke duit, maar dat verdienen de concerns dubbel en dwars terug, zeggen Seema Suchak en Elly Irving, beiden Sustainable Investment Analyst bij Schroders. Er kan immers flink bespaard worden op verpakkingen, het imago wordt opgepoetst en de concerns zijn, als ze snel werk maken van hun ambities, milieuregelgeving voor.

Verpakkingsbedrijven zijn ook al in de weer. Zij nemen de kosten die veranderingen in het productieproces met zich meebrengen voor lief en volgens Schroders is dat een goede zet. Bedrijven die in staat zijn duurzame alternatieven te ontwikkelen, zoals bioplastics of betere recyclingmogelijkheden, zullen sterker voor de dag komen. Zij kunnen in staat zijn onderscheidende producten op de markt te brengen die de huidige afhankelijkheid van traditionele kunststoffen terugdringen. Hoe eerder daarmee wordt begonnen, hoe groter de voorsprong op de concurrentie is.

Voor beleggers is het dus slim om goed in de gaten te houden welke concerns early adapters zijn als het gaat om daadwerkelijk iets doen aan de plasticsoep. Dat gaat namelijk lonen. Of, zoals Seema Suchak en Elly Irving het zo mooi zeggen: “De wereldwijde milieuproblematiek begint zich te ontwikkelen van ecologische zorg naar economische drijfveer.”

Laat dat een wake up-call zijn voor de DekaMarkten van deze wereld.