Apple Card enige echte blikvanger bij Apple-event

Apple heeft eindelijk de plannen voor een eigen videostreamingdienst gepresenteerd. Maar de sterrenparade kende slechts een echte blikvanger; Apple Card. In deze podcast gaat De Nieuwe Belegger dieper in op de presentatie van de nieuwe diensten van Apple.

Daar issie dan, de streamingdienst van Apple. Op een gelikt Apple event mocht topman Tim Cook de geboorte van Apple TV plus bekendmaken, en dat deed hij met een reeks sterren, zoals Steven Spielberg en de onvermijdelijke Oprah Winfrey. Toch was de hele lancering wat bleekjes. Beleggers waren niet onder de indruk. Apple sloot de beursdag af met een min van een ruime procent. Hoe kwam dat?

De transitie van Apple van een hardwareconcern naar een aanbieder van allerlei content-gerelateerde diensten kreeg tijdens de presentatie ruim baan. Over de hardware werd nauwelijks gesproken. Alleen de iPhone als hart van alle diensten die Apple over de mensheid uitstort werd genoemd. Met een totaal vernieuwde nieuwsapp Apple News, de opgepimpte app Apple TV en een nieuw gameplatform laat het concern nog maar eens zien echt werk te willen maken van het aanbieden van hoogwaardige content. Maar het wil ook de concurrentie aangaan met grote spelers in de diverse markten. Blendle, Netflix, Amazon en Visa zijn gewaarschuwd.

Apple had Steven Spielberg en Oprah Winfrey uit de kast gehaald om de videostreamingdienst groots te presenteren. Maar de echte blikvanger was Apple Card. Apple is in alles de beste en doet alles immers beter en klantvriendelijker dan de rest? Apple Card moet daar het schoolvoorbeeld van zijn. De card blijkt dan ook een wonderproduct volgens Apple Pay-opperhoofd Jennifer Bailey. Ze raakte maar niet uitgepraat over alle functies, handigheidjes, veiligheid en transparantie van de uit titanium vervaardigde kaart. Ook het cashback-programma is helemaal uniek. “Je krijgt echt geld”, riep Bailey dan ook uit.

Goldman Sachs

Maar de lancering van de super-creditcard brengt ook nog iets anders met zich mee. De statige zakenbank Goldman Sachs gaat zich nu nog meer met consumentenbankieren bemoeien. Goldman Sachs ziet de samenwerking helemaal zitten, zegt CEO David Solomon. Waarschijnlijk niet om de toegang tot data van gebruikers, want Apple deelt niks, en GS mag dat ook niet. Toch is de bank blij. Volgens Solomon haalt Goldman in één klap het meest innovatieve techbedrijf ter wereld binnen.

Kortom… allemaal blije gezichten. Wel jammer dat Apple Card het gesprek van de dag werd, terwijl Oprah, Steven Spielberg en Jennifer Anniston dat juist met hun Apple TV Plus hadden moeten zijn.

Content is king, daar is Apple inmiddels ook wel achter. iTunes en Apple Music mag je in die zin de geslaagde voorbeelden van de transitie van Apple van een hardware naar een meer services-gericht concern noemen. In audiostreaming blijft Apple een grote speler, ondanks Spotify en de Google-diensten. Apple News zal met de nieuwe dienst Apple News Plus het lezen van tijdschriften en kranten een hele nieuwe dimensie geven. Daar waar het bij andere aanbieders, ook bij Blendle, nog vaak een heel gedoe is om een artikel een beetje knap op een telefoon of tablet te krijgen, heeft Apple over het aanbieden van content goed nagedacht. Cook toonde zich een ware hoeder van de journalistiek. Of de journalisten en uitgeverijen daar ook zo over denken, valt te bezien. Bovendien is het curraten van nieuws, audio en video, de pijler van het grote succes van Apple, nou niet bepaald bevorderlijk voor het vormen van een echt wereldbeeld waarbij hoor en wederhoor nu eenmaal horen. Dus of Apple daarmee goed werk verricht voor de aanbieders van journalistieke producten? Daar komt nog bij dat Apple News Plus wel heel erg op de VS is gefocust. Make America Great Again lijkt dan ook te beginnen bij Apple.

Ouwe wijn

En Apple Card? Nu we er allemaal een nachtje over geslapen hebben, blijkt dat eigenlijk helemaal niet zo te zijn. David Ritter, fintech-analist bij Bloomberg denkt niet dat Apple Card de creditcardwereld zal opschudden. Integendeel: Om het plat te zeggen; Apple Card is ouwe wijn in nieuwe zakken, en een excuus om nog meer met je iPhone in je handen te zitten. Maar daar is het Apple natuurlijk uiteindelijk om te doen.

Als er iemand heeft genoten van de hele sterrenparade in het Steve Jobs Theatre, dan was het Tim Cook zelf wel. Te hopen is dat hij ook echt heeft genoten, want de tijd is nu aangebroken om alle beloftes in te willigen. En dat zijn er nogal wat.

Apple News Plus heeft tot nu toe zo’n 300 titels waaruit lezers kunnen kiezen. Volgens ons heeft Blendle er meer. De dienst moet dit jaar verder uitgerold worden naar Australië en Europa, maar of dat een succes wordt, is afwachten.
Apple card komt ergens in het najaar. Apple belooft een hele hoop. Naast gebruikersgemak, cashbacks, intuïtieve overzichten en transparantie in de betalingen en een coulant fee-beleid. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Maar of dat in de praktijk ook zo is?

Netflix

En dan Apple TV Plus. Het is een teken aan de wand dat na de presentatie Apple op de beurs verloor en Netflix juist zo’n anderhalf procent won. Met Oprah en een uit de mottenballen gehaalde serie van Steven Spielberg heb je als streamingdienst tegenover Netflix gewoon het nakijken. En dan barst straks ook het geweld op de streamingdienst van Disney los. Apple is wel zo slim geweest om Apple TV voor diverse platformen beschikbaar te maken, maar of kijkers nu massaal gaan overstappen?

Van al het nieuwe dat Apple liet zien, is eigenlijk alleen Apple News Plus concreet. Voor tien dollar de beschikking hebben over zo’n 300 titels. Meer is er niet. Gebruikers en beleggers moeten dus zeker tot na de zomer wachten tot ze met Apple Card hun abonnementje op Apple TV Plus kunnen aanschaffen. Als er al een momentum was, is die tegen die tijd wel verdwenen en moet Cook weer met traantjes in zijn ogen Oprah omhelzen. Applefans zullen ongetwijfeld in hun nopjes zijn met alle nieuwe beloofde functies voor hun iPhone. Andere stervelingen zullen het gewoon met Netflix en hun eigen bankpas moeten doen. En beleggers? Wacht maar op het volgende event. Wellicht dat er de volgende keer wel iets spectaculairs uit het Steve Jobs Theater te melden is.