Facebook: het rotzakje in uw beleggingsportefeuille

Facebook behoort tot de meest waardevolle bedrijven ter wereld. Maar wordt het niet eens tijd dat het speeltje van Mark Zuckerberg door kritische beleggers de maat genomen wordt?

Duurzaam beleggen, verantwoord beleggen… De termen vliegen ons om de oren. En er is een hele rits aan criteria waaraan bedrijven moeten voldoen willen ze als duurzaam of maatschappelijk betrokken te boek komen te staan.

Jessica Ground, ESG-specialist bij Schroders, schreef er onlangs nog maar eens over. “Kijken naar ESG (Environmental, social and corporate governance) is onvermijdelijk, een must”, schreef ze in haar outlook voor 2018. Natuurlijk gaat het Schroders dan vooral om milieu-,en governanceaspecten, maar Ground spreekt ook expliciet over sociale aspecten en als we daar naar kijken, dan rijst de vraag of Facebook nog wel zo’n keurige investering is.

Want zo onschuldig is social media intussen al niet meer. Facebook is, misschien wel tegen wil en dank, de grootste verspreider van nepnieuws. Daarnaast is het een podium geworden waar mensen zonder enige vorm van censuur elkaar kunnen uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is. En in sommige kringen geldt; hoe onsmakelijker de bijdrage, hoe meer likes men krijgt. Facebook zegt er van alles aan te doen, maar verder dan het verwijderen van onschuldige blote borsten komen de kuisheidsinspecteurs van het concern voorlopig niet.

Het podium dat Facebook biedt aan alle ontevredenen in de wereld zorgt voor hoogoplopende en vaak ook onnodige sociale spanningen. Daarnaast is het de plek geworden om mensen, vooral jongeren, voorgoed digitaal te beschadigen. Er misschien wel erger: het is ook de plek waar mensen zichzelf digitaal aan de schandpaal nagelen door uitlatingen te doen waar ze, misschien al twee seconden nadat ze op de knop plaatsen hebben gedrukt, ontzettende spijt van hebben.

Beleggers die prat gaan op het feit dat ze allerlei bedrijven en sectoren uit hun portefeuille hebben gedonderd omdat ze niet netjes zouden zijn, moeten ook maar eens kijken naar de effecten die Facebook op de samenleving heeft. Mensen raken er verslaafd aan of worden depressief. Facebook zet alle mogelijke middelen in om die gevoelens te versterken. In een artikel voor Bloomberg omschrijven Timothy Lavin en Michael Newman de status waarin facebook momenteel verkeert heel mooi.

Armed with vast troves of data, companies have deduced clever ways to keep users on their sites. They’ve developed powerful tools — push notifications, “like” buttons, auto-play videos, and so on — that exploit quirks in human psychology to create something close to addiction. Add all this up and an uncomfortable truth emerges: People are being drawn inexorably to a product that’s making them feel terrible.

Dus: het is allemaal wel heel mooi met het aandeel Facebook. Sinds de beursgang heeft het aandeel ruim 300% gewonnen. Maar die winst krijgt een nare bijsmaak als je kijkt naar hoe het concern van Mark Zuckerberg functioneert in de maatschappij. Daar mag, ook door beleggers, wel eens wat kritischer naar gekeken worden. Intussen zou het Facebook sieren als ze in 2018 echt werk gaan maken van de zaken waarvan ze zeggen dat ze er graag werk van willen maken.