AandelenAnalyseDuurzaam

SodaStream laat bottelaars PepsiCo schrikken

Het was even schrikken voor de bottelaars. PepsiCo neemt voor 3,2 miljard dollar SodaStream over. Het Israëlische concern timmert al jaren aan de weg met de keukenapparatuur om thuis bubbeltjeswater te maken. Vanaf 2014 zit het concern duidelijk in de lift en nu gaat Pepsi ermee aan de haal.

Tot grote schrik van de bottelaars. Die vrees is niet geheel vreemd. Het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal staat immers behoorlijk onder druk. Food & beveragebedrijven als PepsiCo liggen daardoor onder vuur. Het binnenhalen van SodaStream zou, in de gedachten van de bottelaars, weleens kunnen betekenen dat de frisdrankmaker helemaal zou overstappen op het produceren van siropen waarmee de SodaStreamers thuis hun eigen favoriete frisdrank kunnen maken.

Dit idee, ingegeven door angst, zou natuurlijk een gouden greep zijn geweest voor PepsiCo. Het concern zou zelf behoorlijk kunnen snijden in de kosten. Daarnaast zou het als duurzaam bedrijf meteen de sympathie van de consument hebben. En de apparaten van SodaStream zouden niet aan te slepen zijn.

Zelf bottelen

Pespi blijft echter zelf bottelen. Logisch want het concern doet dat klusje zo’n beetje helemaal in eigen beheer. Acht jaar geleden kocht het de eigen bottelaars terug om zo het hele proces naar eigen inzicht in te kunnen vullen. Concurrent Coca-Cola Co doet het anders en heeft juist het bottelen uitbesteed. Zo nu en dan gaan er de laatste jaren stemmen op dat Pepsi dat ook moet gaan doen. Het zou het concern financiële ruimte geven om in andere zaken te investeren, zeker nu de verkoop van priklimonade om allerlei redenen flink terugloopt. Het consumeren van frisdrank was in de afgelopen 30 jaar nog nooit zo laag als nu.

Een van de redenen waarom mensen prik laten staan, is natuurlijk de immense hoeveelheid suiker die in de frisdrank wordt gestopt. Nu komen fabrikanten wel met light- en zeroversies, maar die drankjes kunnen de verkoop ook maar mondjesmaat stuwen. Het gedoe met de plastic flessen is een tweede reden. Dat wilde SodaStream ons in ieder geval doen geloven. In advertenties kregen makers van mineraalwater er dan ook flink van langs omdat ze hun watertjes in milieuonvriendelijk plastic zouden stoppen. Er loopt zelfs een rechtszaak over. De belangrijkste reden is dat millennials uitgekeken zijn op fris. Het blijkt voor Pepsi, maar ook voor andere concerns, toch maar moeilijk om die groep te bedienen.

Gezondere producten

PepsiCo gaat dus aan de haal met SodaStream. De Amerikanen hebben zo’n vier jaar achter naar het concern gehengeld en nu is de overname eindelijk een feit. Over wat Pepsi er nu echt aan heeft, verschillen de meningen. Het concern lift met de aankoop handig mee op de wens van veel mensen naar gezondere producten. Stond SodaStream vroeger vooral bekend als leverancier van prefab frisdrank, zoals je dat bijvoorbeeld bij fastfoodketens of het restaurant van IKEA krijgt, aan consumenten door de verkoop van apparatuur en siropen; nu is de focus op de siropen bijna helemaal verdwenen. Het maken van bruisend en gezond kraanwater is nu waar het bij SodaStream om draait, zeker in advertenties. Die verschuiving heeft het concern vooruit geholpen. Het aandeel heeft nog nooit zo hoog gestaan en alleen al in de eerste helft van 2018 was er een aanwas van 23%.

PepsiCo doet het in de verenigde Staten prima, maar in sommige belangrijke markten is het concern nog niet echt groot. Denk dan aan Japan en Duitsland. Vooral de Japanse markt is interessant. Daar maakt SodaStream een geweldige groeispurt. Die komt omdat er daar een rage is ontslaan rond het drinken van whisky met bruiswater. PepsiCo heeft er dan ook een lief ding voor over om, via een omweg, in die markten te penetreren.

En de bottelaars? Die bottelen gewoon door. Voorlopig. Want met de toename van de plastic soup op onze planeet kan het niet anders dan dat ook Pepsi ernstig moet na gaan denken over verpakkingsmateriaal. SodaStream geeft het concern daar een aardige voorzet voor. Aan de nieuwe topman van PepsiCo (die gaat in oktober aan de slag) de keus of het in inkoppertje wordt.