Chinezen doen het in de mini gym

Is het een openbare wc? Is het een hokje om veilig te pinnen? Nee, het is een mini gym, ook wel shared gym genoemd. In China dreigen ze een grote hit te worden. In steden als Beijing, Hangzhou en Shanghai worden ze in rap tempo uit de grond gestampt. Nu het beursgenoteerde Huazhu Hotels Group er zich mee gaat bemoeien, wordt de trend mogelijk ook interessant voor beleggers.

Het concept van de mini gyms is heel eenvoudig. Het zijn kleine ruimten, vergelijkbaar met een bouwcontainer, waarin mensen gebruik kunnen maken van fitnesstoetstellen. In de grote steden zijn er verschillende varianten. Ze zijn te vinden in kleine winkelpanden, maar ze kunnen ook als containers verschijnen tussen de flatgebouwen in buitenwijken. In de ruimte is plaats voor een of twee fitnesstoestellen. In de meeste gevallen moeten mensen een lidmaatschap aangaan om er gebruik van te kunnen maken. De ruimten zijn onbemand. Via een app kunnen de mensen een QR-code scannen om de mini gym in te kunnen.

Voor veel jonge Chinezen is de mini gym een hele uitkomst. Hun appartement is meestal te klein om er een fitnesstoestel in te plaatsen. De shared gym kun je van tevoren bespreken, zodat je nooit hoeft te wachten tot er een toestel vrij is. Wat ook meespeelt is dat de prijzen die de mini gyms rekenen veel lager liggen dan bij traditionele sportscholen. Je betaalt wel voor je lidmaatschap, maar daarna hoef je alleen af te rekenen, natuurlijk via je telefoon met AliPay, als je een workout hebt gedaan. En met de smartphone kunnen de sporters ook hulp krijgen bij het opstellen van een fitnessprogramma

Hotels

Huazhu Hotels Group, de grootste hotelketen van China met een beursnotering in New York (Nasdaq: HTHT), heeft een tijdje geleden een belang genomen in ParkBox. Dat bedrijf is de uitbater van de mini gyms in Hangzhou en thuisbasis Shanghai. Het interessante aan de deal is dat ParkBox shared gyms gaat leveren voor 500 nieuwe hotels van Huazhu. Daarmee verbreedt het niet alleen het aanbod, maar betreedt ParkBox ook nog eens een nieuwe en interessante markt.

Ook in Beijing verrijzen er in rap tempo veel mini gyms. Die zijn van Beijing Misspao Technology Ltd.. Dat bedrijf heeft een interessante investeerder gevonden Daka Sports. Die uitbater van zo’n 200 mini gyms, doet die activiteiten over aan Misspao en gaat zich nu meer toeleggen op de fabricage, technische ontwikkeling en de inrichting van de gyms. Misspao blijft intussen als merknaam zichtbaar in het straatbeeld. Het bedrijf lonkt intussen ook naar andere grote steden in China.

Parken

De mini gyms hebben over belangstelling niet te klagen, maar er is voor de fitnessindustrie nog een hoop te winnen. Slechts 0,79% van de Chinezen gaat naar een sportschool, blijkt uit een rapport uit 2017. Ter vergelijking; in Amerika ligt het percentage op 17,8%. Nu moeten er bij deze cijfers wel wat kanttekeningen worden geplaatst. Zoals eerder al beschreven zijn sportscholen duur in China. Ten tweede focussen sportscholen, en ook de shared gyms, zich op millennials. Daar is de penetratie hoog, maar bij andere leeftijdsgroepen is die laag. Daar ligt een uitdaging voor de sector. Vraag is alleen of het Misspao of ParkBox zal lukken om ouderen in hun hokjes te vangen. Ouderen sporten liever gezamenlijk in de parken.

CEO Huang Xiaolei van ParkBox heeft echter niets te klagen, laat ze vaak in interviews weten. Haar containers worden goed bezocht. De eerste heeft zichzelf binnen een jaar terugverdiend. Huang verwacht dat de mini gyms die nu geplaatst worden zich binnen acht maanden terugverdienen.

De mini gyms zijn niet onopgemerkt gebleven. Selwyn Duijvestijn van Mountainshield vindt ze voor beleggers interessant genoeg om in de gaten te houden.