Baijiu: toverdrank of kater voor beleggers?

Wie in China wat te vieren heeft, doet dat niet alleen met overdadig veel eten. Waar gegeten wordt, wordt ook gedronken. Geproost wordt er dan met baijiu. Het goedje, over het algemeen met een alcoholpercentage van zo’n 50%, is een soort tarwejenever. In de beleggingscategorie alcoholische dranken zijn de Chinese baijiu-makers interessante opties voor beleggers.

Een klein flesje baijiu koop je al voor een paar yuan, maar de kwaliteit is dan niet om over naar huis te schrijven. Leg er wat geld bij en de baijiu wordt al drinkbaarder. Baijiu is de meest gedronken sterke drank ter wereld, willen de Chinezen graag geloven. Het goedje is via de import ook wel elders te koop, maar een echte wereldveroveraar is het niet en zal het ook niet worden.
Baijiu kent vele verschijningsvormen en namen. Moutai en wuliangye zijn de bekendsten. Deze baijiu is ook wel in Chinese restaurants in de grote wereldsteden te krijgen. Daar moet dan wel flink voor in de buidel worden getast.

In China zelf heeft baijiu de laatste jaren concurrentie gekregen van westerse drank zoals whisky, wodka, Hollandse jenever (ja echt!) en rum. Toch zijn er nog grote spelers in de baijiumarkt die zelfs beursgenoteerd zijn. Beijing Shunxin Agriculture is niet de grootste speler in China, maar het concern presteert wel als beste. Shunxin noemt zich een echt food & beverage-concern maar doet naast varkensvlees ook nog wat in vastgoed. Sinds 2009 zorgt baijiu voor een steeds groter aandeel in de omzet van het concern. Shunxin heeft een uitstekend 2017 achter de rug en profiteert van de snel groeiende middenklasse in China en omdat het zich concentreert op de binnenlandse markt, heeft het, tot nu toe, weinig te duchten van de handelsoorlog met de Verenigde Staten.

Kweichow Moutai

Een andere grote speler is Kweichow Moutai. Dat concern heeft een plekje gekregen in de MSCI China A-index. Kweichow is dan ook de grootste destilleerder ter wereld. Maakt Shunxin baijiu die voor een paar grijpstuivers te koop is; de moutai van concurrent is met een prijs van bijna 300 euro absoluut geen kattenpis. Kweichow is met een waarde van ruim 140 miljard euro net zo groot als bijvoorbeeld PepisCo.

Grote binnenlandse distilleerders zagen hun winst in 2017 met 36% groeien tot 102,8 miljard yuan, liet het Chinese persbureau Xinhua in juli 2018 weten. Maar is dat een reden om meteen vol voor baijiu te gaan? In China doen food & beverage-aandelen het uitstekend en laten we eerlijk zijn; mocht de economische groei in China spaak lopen, dan zijn concerns als Shunxin en Kweichow als sin stocks betrekkelijk veilige havens. Toch zijn er wat addertjes onder het gras. Baijiu krijgt steeds meer concurrentie van buitenlands gedestilleerd, zoals we eerder al schreven. Maar ook op de binnenlandse markt is er concurrentie. Zo zijn er steeds meer lokale destilleerderijen die zich met groot succes op de baijiumarkt hebben gestort. Vergelijk dat verschijnsel met de lokale bierbrouwerijen in ons land. Daarnaast verandert de smaak van vooral jonge Chinezen. Die gaan toch meer voor buitenlands gedestilleerd of laten de sterke drank volledig aan zich voorbij gaan.