Guanggun Jie; de wereld in de rij bij Jack Ma

Jong China viert op 11 november Guanggun Jie, Singles Day of Vrijgezellendag. Wat in de jaren negentig begon als een grap van vier studenten in Nanjing is dankzij Jack Ma uitgegroeid tot een koopfestijn dat zijn weerga niet kent met maar één echte winnaar: Alibaba. Maar… blijft dat zo?

11 november 2009 wordt over het algemeen gezien als de definitieve commerciële geboorte van de Vrijgezellendag die China nu kent. Ma vond het tijd worden om die dag ook online op grootse wijze te vieren. Hij vroeg een aantal verkopers op zijn platform TaoBao speciale aanbiedingen te bedenken. Die zette hij vervolgens groots in de markt en daarmee was het ooit zo antikapitalistische China in een klap een westers uitverkoopfeestje rijker.

Daarna ging het hard met Guanggun Jie. In 2013, nu vijf jaar geleden, kwam de omzet van Chinese webwinkels uit op ruim 3 miljard dollar. In 2017 werden alle records gebroken met een omzet van maar liefst 44,5 miljard dollar. Daarvan haalde Alibaba ruim 25 miljard binnen. Het eerste miljard was al binnen een uur een feit. Op het drukste moment van de dag verwerkte het betalingssysteem van het concern 256.000 betalingen per seconde.

De vraag is nu natuurlijk hoe Guanggun Jie dit jaar gaat verlopen. De Chinese economie is flink aan het afkoelen en veel producten hebben last van de handelsoorlog tussen China en de VS. In 2017 was de omzet van Alibaba op 11 november 39% hoger dan een jaar eerder. Het is niet denkbeeldig dat het concern, met in het kielzog branchegenoten als JD.com, pas op de plaats moet maken. JD heeft nog even een imagoprobleempje vanwege een seksistische reclamecampagne en Alibaba? Het concern pakt nog groter dan groots uit op de tiende Singles Day. Omzetverwachtingen zijn er niet gegeven. Het concern hoopt wel de barrière van 1 miljard bestellingen binnen 24 uur te slechten.

Drank

Naast het kopen van allerlei goederen is Guanggun Jie ook de dag waarop uitbundig gegeten en gedronken wordt. JD, waarvan het Amerikaanse Walmart deels eigenaar is, zette vorig jaar zo’n 19 miljard dollar om met de verkoop van voedsel. Vooral luxe etenswaar van buiten het Aziatische land verdwenen in de Chinese monden. Garnalen uit Thailand, avocado’s uit de VS, Australische kiwi’s en zalm uit Chili vonden gretig aftrek. Net als buitenlands gedestilleerd. In het drankgedeelte zit ‘m nou net de kneep. Buitenlandse whisky, gin en cognac doen het goed in China, maar worden getroffen door de handelsoorlog. In eigen land liggen de makers van baiju, de Chinese jenever, onder vuur. De overheid heeft ze op de korrel en zinspeelt al een tijdje op strengere regelgeving. Grote spelers als Kweichow Moutai zakten mede daardoor op de beurs door het ijs.

Intussen wrijven westerse concurrenten zich alvast in de handen. Niet omdat ze koopgrage Chinezen in de online winkels verwachten, maar omdat 11 november intussen ook Europa en de VS heeft aangedaan. Bol.com, MediaMarkt en Coolblue zijn voorbeelden van bedrijven die al enkele jaren met graagte inspelen op Vrijgezellendag en daar niet onaardig mee lijken te scoren. Ze kunnen van een koude kermis thuiskomen. Jack Ma heeft voor zijn feestje niet alleen buitenlandse retailers gestrikt. Ook buitenlanders mogen met graagte in de virtuele rij voor de e-kassa van Tmall plaatsnemen.