De IPO top 10 voor 2019 (de finale)

2018 was me het IPO-jaartje wel. Adyen, iQiyi, Elastik, Tencent Music Entertainment… Het zijn zo maar wat concerns die met veel bombarie hun beursgang beleefden. In 2019 staan er opnieuw IPO’s voor de deur waar beleggers hun vingers bij kunnen aflikken. In onze top 10 zijn we bij de bovenste drie terechtgekomen. Dit zijn de concerns waar het om gaat in het nieuwe jaar.

3. Slack

Analisten wachten al een tijdje op de aankondiging van de IPO van Slack. De messenger richt zich op de zakelijke markt en is zo het onbekende achterneefje van Google Hangouts, Microsoft Teams en Facebook Workplace. Onbekend maakt zeker niet onbemind. Slack kan bogen op 8 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Daarvan hebben zo’n 3 miljoen een abonnement. De messenger heeft zich in de afgelopen jaren goed doorontwikkeld. Daar waar Google weinig doet met Hangouts en gebruikers soms horendol worden van storingen en functionaliteiten die maar half werken, gaat communiceren met Slack veel beter. Het bedrijf biedt naast de messenger ook clouddiensten en filesharing aan. Over belangstelling heeft Slack niet te klagen. Grote concerns als Samsung, De Nieuwe Belegger en Oracle werken ermee. Slack had naar eigen zeggen in 2017 een omzet van 200 miljoen dollar en hoopt volgens persbureau Reuters op een waardering van ruim 10 miljard dollar. Met het geld wil Slack flink gaan investeren, bijvoorbeeld in nieuwe of meer uitgebreide functies.

2. ByteDance

Wat FAANG is voor het westen is BAT, Baidu, Alibaba en Tencent, voor China. In 2018 zijn er bedrijven opgestaan die de strijd met de grote drie aan zijn gegaan. Denk aan JD.com dat dit jaar op Guanggun Jie, de Chinese Singles Day, een flink marktaandeel van Alibaba afpikte. Ook NetEase kent de laatste tijd een opleving. 

ByteDance is een concern om in de gaten te houden. Het techbedrijf uit Beijing heeft twee ijzersterke producten waar BAT voorlopig geen antwoord op heeft.

Toutiao is een kruising tussen social media en een nieuwsfeed die informatie op maat aanbiedt. Het wordt ook wel Buzzfeed with brains genoemd. Het platform selecteert de items via machine learning en kan daardoor steeds preciezer voldoen aan de nieuwsbehoefte van de gebruiker. Toutiao levert zelf geen nieuws of andere bijdragen. Het filtert ze voor de gebruiker uit zo’n 20.000 bronnen. Eind 2017 had het mobiele platform ruim 120 miljoen gebruikers.

De technologie die ByteDance gebruikt voor Toutiao wordt ook ingezet voor de meest recente hit van het bedrijf. TikTok, of Douyin zoals de Chinezen zeggen, is een platform waarmee gebruikers video’s van 15 seconden kunnen maken en delen. Het platform is ontworpen voor ‘een nieuwe generatie creatieven’, zegt Bytedance over TikTok. In augustus 2018 voegde ByteDance ook de musical.ly-app bij TikTok. Al met al heeft ByteDance nu een aantal zeer populaire platforms. Naast Toutiao en TikTok gaat het om Zigua Video, een van China’s meest populaire videoplatforms voor professionele en individuele videomakers, en Vigo Video, dat gebruikers een platform biedt om verhalen te delen met eenvoudig te gebruiken videobewerkingstools en speciale effecten. Nieuws Republic, TopBuzz en BuzzVideo zijn andere ByteDance-producten die gebruikers platforms bieden om content te ontwikkelen en te delen. Met al deze succesvolle platforms komt het bedrijf uit op 800 miljoen dagelijks actieve gebruikers. 

ByteDance behoort volgens CBInsight tot een van de top-innovators op het gebied van AI en nam het in 2012 opgerichte bedrijf op in de AI 100 van 2018. Fast Company gaf ByteDance een plekje in de lijst van meest innovatieve bedrijven.
ByteDance heeft grootse plannen. Het wil het beste AI-concern in China worden en ook een voortrekkersrol spelen in de rest van de wereld. Juist die expansiedrift naar het buitenland maakt ByteDance interessant. Maar het zorgt er ook voor dat het bedrijf een flinke oorlogskas nodig heeft. De waarde van het bedrijf wordt op 78 miljard dollar geschat. Daarmee is Bytedance de meest waardevolle unicorn ter wereld en kan het ook de leukste IPO van 2019 worden.

Nou ja… de op één na leukste..

1. Eaze

De beurs was in de tweede helft van 2018 behoorlijk van de rel vanwege marihuana. Dat zal in 2019 nog wel effe doorgaan. Voor 2020 wordt verwacht dat de totale markt voor cannabis goed is voor een omzet van 7 miljard dollar en daar wil iedereen zijn deel van. De sector kent een paar unicorns die mogelijk staan te springen om naar de beurs te gaan. Eaze is er zo eentje.

Volgens marktvorsers zou de beursgang van ‘The Uber of Weed’ weleens de IPO van het jaar kunnen worden.
Eaze werd in 2014 opgericht als een koeriersdienst die medicinale wiet naar gebruikers bracht. Toen California recreatief wietgebruik legaliseerde paste Eaze meteen de bedrijfsstrategie aan en werd het concern zoals het nu bestaat een feit omdat het ook gewone klanten kon voorzien van de goede grassen des levens.

Eaze wil intussen meer zijn dan een coffeeshop-op-wielen. Het boort nieuwe markten aan en ontvouwde eind 2018 de plannen rond Eaze Wellness. Het gaat om een soort platform waar mensen op hennep gebaseerde producten kunnen scoren. Denk daarbij aan producten met cannabidiol (CBD), een werkzame stof die wordt gewonnen uit bladeren en bloemtoppen van industriële hennep. Hennepolie bijvoorbeeld. Eaze verwacht veel van Eaze Wellness. De CBD-markt is in 2019 goed voor een omzet van bijna 600 miljoen dollar. Eaze voorziet een groei naar 22 miljard aan het eind van 2022.
Dat Eaze in staat is om een groot marktaandeel te genereren, heeft ook te maken met de technologie die het gebruikt. De cannabishandel in de Verenigde Staten werkt eigenlijk alleen met cash for the obvious reasons. Eaze laat de gebruikers hun bestellingen digitaal afrekenen. Dat levert natuurlijk een schat aan interessante data op. Niet alleen over de gebruiker maar ook over de producten. Die stroom aan info maakt de afzetmarkt en de populariteit van producten inzichtelijker voor producenten.

Eaze is een interessant concern in de hele cannabis-hausse en in tegenstelling tot veel sectorgenoten een blijvertje. Vandaar een terechte nummer 1 in deze lijst. Gooi de olliebollen maar in de hennepolie!

Dit was de top 10 van De Nieuwe Belegger. Het enige dat nu nog moet gebeuren is dat deze tien pareltjes daadwerkelijk naar de beurs gaan. Sommigen zijn er al helemaal klaar voor, anderen mogelijk nog niet. Mocht het tot een beursgang komen; zeg niet dat u niet gewaarschuwd was! 2019; De Nieuwe Belegger heeft er veel zin in!