De IPO top 10 voor 2019 (deel 2)

2018 was me het IPO-jaartje wel. Adyen, iQiyi, Elastik, Tencent Music Entertainment… Het zijn zo maar wat concerns die met veel bombarie hun beursgang beleefden. In 2019 staan er opnieuw IPO’s voor de deur waar beleggers hun vingers bij kunnen aflikken. We kijken vooruit. In deel 1 hadden we het over Palantir, LeasePlan, Lyft en Uber. Wie zijn de nummers 6 , 5 en 4 geworden?

6. Airbnb

Airbnb mag zich samen met Uber de ongekroonde koning van de deeleconomie noemen. Het platform bestaat sinds 2008 en is in 192 landen actief. De groei werd pas echt spectaculair in 2011. Bij een investeringsronde werd het bedrijf toen op 1 miljard dollar gewaardeerd. De waarde van het bedrijf wordt momenteel op zo’n 31 miljard dollar geschat. Over de financiën van Airbnb bestaat veel onduidelijkheid. Dat maakt een beursgang niet aantrekkelijk voor beleggers. Dat is misschien ook de reden waarom Airbnb mogelijk voor een direct listing kiest, net zoals Spotify dat deed. Een gang naar de beurs stelt Airbnb in staat flink door te groeien. Dat maakt het ontplooien van andere activiteiten een stuk makkelijker. Zo denkt het platform aan het verhuren van verplaatsbare woningen. Daarvoor maakt een aan Airbnb gelieerd bedrijf gebruik van nieuwe bouwtechnieken en slimme technologie. In 2019 zal een prototype worden onthuld. Niet iedereen is blij met bedrijven die schaamteloos verdienen aan de deeleconomie. Vraag maar eens rond in steden als Barcelona of Amsterdam. Maar of institutionele beleggers heel erg op ESG-criteria gaan letten als de aandelen eenmaal op de beursborden verschijnen…

5. Instacart

Instacart is de belangrijkste boodschappenjongen van de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen via een app hun bestelling doorgeven. Instacart zorgt voor de verwerking en bezorging, in sommige gevallen nog op dezelfde dag. In 2017 leek er even een kink in de kabel toen Amazon Whole Sales overnam, een belangrijke klant van Instacart. Aan de andere kant kreeg het bedrijf voet aan de grond in Canada.
Instacart werd in 2015 opgericht. Sindsdien gaat de unicorn als een speer, ondanks wat gemopper van werknemers die vinden dat ze worden uitgebuit. Bedrijfstechnisch is dit het nieuwe werken waar ook het Nederlandse Temper zo prat op gaat. Is voor beleggers misschien toch een dingetje om in de gaten te houden. In diverse investeringsronden werd al flink wat geld opgehaald en dat het bedrijf nog steeds een aantrekkingskracht uitoefent op investeerders blijkt uit het feit dat Instacart in 2018 950 miljoen dollar wist op te halen. Het totale bedrag in de oorlogskas van Instacart bedraagt ruim 1,6 miljard. Een beursgang moet voor een flinke impuls gaan zorgen.

4. Stripe

Stripe is een bedrijf dat wereldwijd software (API’s) levert voor betalingen via internet. Daarnaast biedt het ook tools aan om frauduleuze betalingen te onderscheppen. Het concern werd in 2010 in Ierland opgericht, maar is nu gehuisvest in San Francisco. Stripe is actief in bijna heel Noord- en West-Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, Australië, Hongkong, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. In 2016 werd de waarde van Stripe op 9 miljard dollar geschat. Dat was in 2018 opgelopen naar 20 miljard.  Microsoft, Spotify, Google en Uber maken allemaal gebruik van de technologie van Stripe. Met nieuwe diensten blijft het bedrijf zich op allerlei fronten vernieuwen. Zo is er een speciale dienst voor startups en lanceerde het in 2018 een service waarmee bedrijven met customize creditcards aan de slag kunnen. Ook heeft het nu een dienst voor point-of-sale systemen die geïntegreerd kunnen worden met het betalingssysteem van Stripe. Adyen heeft laten zien dat dit soort fintechbedrijven een enorme aantrekkingskracht hebben op beleggers. Of het in al 2019 tot een beursgang komt, is afwachten. De bedrijfstop is tot nu toe steeds gelukkig als private onderneming. Benieuwd hoe lang dat nog duurt.

Tot zover voor nu. De nummers 3, 2 en 1 krijgen natuurlijk een eigen podium. Hou De Nieuwe Belegger in de gaten en zet de champagne maar vast koud. Dat kan immers nooit kwaad.