Adidas doet het wel goed in China

Sportkledingfabrikant Adidas heeft een prima eerste kwartaal van 2017 achter de rug. China blijkt nog steeds een groeimarkt voor het concern. Daarmee is Adidas een van de Westerse merken die zich staande weet te houden in het land.

Eerder schreef ik al over Apple en Samsung die marktaandeel op de Chinese smartphonemarkt zagen verdampen. Tijdens mijn bezoek aan China viel het mij op dat merken als Oppo en Vivo prominent aanwezig waren in het straatbeeld.

Dat geldt overigens ook voor Adidas. Li Ning, de Chinese tegenhanger van het sportmerk, probeert amechtig marktaandeel te vergaren. Dat lukt echter mondjesmaat. De winkels zijn er wel, maar het aanbod lijkt de Chinezen maar matig te boeien. En eerlijk gezegd kon ik er ook weinig mee.

Hoe anders is dat met Adidas. Als ware reclamezuilen lopen de Chinezen rond met Adidas groot op de borst, rug of been. Waar Apple en Samsung hun aantrekkingskracht op Chinese jongeren lijken te verliezen, hoeft Adidas zich geen zorgen te maken. Ook al niet omdat concurrenten als Puma, Reebok en ook Nike toch moeite hebben om grootschalig te penetreren in de Chinese markt.

Overigens zie je in het straatbeeld wel kleding van die merken, maar het gaat in de meeste gevallen om namaak of parodieën, een genre dat de Chinezen ook behoorlijk leuk onder de knie beginnen te krijgen.

KFC is een van de Westerse bedrijven die de Chinese copycats graag onder handen nemen. Dat geldt ook voor Starbucks.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers sprak Adidas van een groeispurt in China. Dat impliceert dat de vele broeken, truitjes, jassen en schoenen die ik zag toch voor het overgrote deel echt zijn aangeschaft in de winkels van het sportmerk. Dat mag best een prestatie worden genoemd. En er zit nog meer aan te komen voor Adidas, zeker als de Chinese overheid echt werk gaat maken van het aanpakken van nepartikelen. Twee jaar geleden spraken de autoriteiten de ambitie uit om de handel binnen drie jaar helemaal uit te bannen. Het is dus bijna zover…